Kinosal
OPPLEVELSER: Kino og andre opplevelser har blitt et viktig satsningsområde for kjøpesentrene.

Kjøpesentre øker satsningen på opplevelser

Fremtidens kjøpesenter må tilby mer enn bare handel – det må være et sosialt møtested der folk trives. Derfor satser Thon Eiendoms kjøpesentre på opplevelser som kulturtilbud, spisesteder og helsetjenester.

Thomas Rønning kjøpesenterdirektør Thon Eiendom

Thomas E. Rønning, direktør for kjøpesenterdivisjonen i Olav Thon Gruppen

Thomas E. Rønning er direktør for kjøpesenterdivisjonen i Olav Thon Gruppen. Kjøpesenterdivisjonen vurderer kontinuerlig butikksammensetningen og arealene på sine kjøpesentre.

– Vi jobber med å revitalisere og tilpasse oss markedssituasjonen. Vi satser enda mer på opplevelser som for eksempel kaféer, restauranter, kino og bowling. Helse er også et viktig satsingsområde for oss. Både treningssentre, legesentre og annen helsevirksomhet er noe kundene våre etterspør og synes er praktisk å ha på et kjøpesenter, sier Thomas E. Rønning.

Les mer om fremtidens kjøpesentre her.

Langsiktig strategi

Vestkanten Storsenter og Sartor Storsenter i Bergen, og AMFI Madla i Stavanger, er blant sentrene som har fått flere leietakere og samarbeidspartnere som tilbyr både opplevelser og helsetjenester. 

Senterdirektør Rolf Tvedte ved Vestkanten Storsenter har en langsiktig strategi for opplevelser og har i mange år jobbet med å tilby kundene gode aktiviteter og opplevelser på senteret. Badelandet i tilknytning til senteret ble åpnet i 2000.  

–  Vi må legge til rette for at kjøpesenteret skal være et sosialt sted hvor folk kommer, ikke bare for å handle, men for å være. Til syvende og sist er det en strategi som søker å få alle som benytter aktivitetene til å handle hos oss og vice versa, forteller Rolf Tvedte.

Alt under ett tak

Sartor Storsenter har også satset på opplevelser i flere år, i form av blant annet nattåpent med konserter og teaterlag for barn og unge.

– Det nye som har skjedd, de siste årene, er at vi satser på leietakere som driver med underholdning og aktiviteter, sier Thomas Skålnes, direktør ved Sartor Storsenter.

Senterleder ved AMFI Madla, Anette Worum, tror det er viktig å gjøre kjøpesenteret til et sted der alle dagens gjøremål kan bli unnagjort på ett og samme sted.

– Vi har eget bibliotek, SatsElixia, psykolog, kiropraktor, massører, hudpleie, coach, mentor, healer, naprapat, syerske og sykkelverksted. Det er et stort pluss. Dagens kunder er travle, og vil gjøre mest mulig på minst mulig tid. Da er det veldig greit å ha alt under ett tak, sier hun.

1 / 5
2 / 5
3 / 5
4 / 5
5 / 5

Trekkplaster

Rolf Tvedte, direktør ved Vestkanten Storsenter

Rolf Tvedte, direktør ved Vestkanten Storsenter

Senterlederne erfarer at det økte opplevelsestilbudet trekker alt fra barnefamilier til pensjonister til sentrene, og at kundene tilbringer mer tid der. I følge Rolf Tvedte På Vestkanten Storsenter ser de blant annet at opplevelser er mest populært blant barnefamilier, men de tilbyr noe for alle – de har alt fra bowling til spaavdeling.

– Bowlinglag fra forskjellige bydeler banker på døra når bowlinghallen åpner kl. 11, og pensjonistene møter gjerne opp kl. 9 fire dager i uken, for å delta i svømmegrupper, forteller Tvedte.

Det store underholdnings- og opplevelsestilbudet gjør senteret populært også utenfor nærområdet. Senteret tilbyr mange opplevelser som trekker kunder, også fra andre bydeler. 

– En undersøkelse vi har utført viser faktisk at åtte av ti av de som benytter aktivitetene våre også handler på senteret. Det er jo fasiten på hvordan å lykkes med å drive kjøpesenter, legger Tvedte til.

Fordeler ved å ha mat-, underholdnings- og opplevelseskonsepter på kjøpesentre:

  1. Kunden vil ha alt under ett tak, og kombinerer gjerne shoppingen med andre aktiviteter.
  2. En god sammensatt miks av butikker og opplevelser tiltrekker et bredt spekter av kunder. 
  3. Et godt underholdnings- og opplevelsestilbud gjør sentrene populære også utenfor nærområdet.

Vestkanten Storsenter i Bergen tilbyr alt fra badeland og ishall – til bowling. I år utvides tilbudet med minigolf. 

Stort satsningsfelt

Senterleder ved AMFI Madla, Anette Worum

Anette Worum, senterleder ved AMFI Madla

Thomas Skålnes, direktør ved Sartor Storsenter

Thomas Skålnes, direktør ved Sartor Storsenter

Nå jobbes det intenst med å utvikle nye underholdningskonsepter til Thon Eiendoms kjøpesentre, særlig i større utbyggingsprosjekter. Kinomarkedet vokser, og kommer til å bli en naturlig del av flere sentre. Norges største kino, Odeon, åpnet våren 2018 og ligger vegg i vegg med Storo Storsenter.

Les om utbyggingen av AMFI Moa – Moa 2020, et omfattende byggeprosjekt i fem faser.

Skålnes har også merket en betydelig effekt etter at Sartor Storsenter fikk kino i 2015.

– Vi ser at folk tilbringer mer tid på senteret, og gjerne kombinerer kinoopplevelsen med å spise på et av senterets serveringssteder og handle i butikkene. Vi merker en økning både i bruken av senteret og i omsetningen, forteller han.

Les også om utbyggingen av Lagunen – 50 000 kvadratmeter med nye konsepter.

Møte kundenes behov

Senterlederne er enige i at oppskriften på suksess ligger i å møte kundenes behov, og å følge med på hvilke opplevelser de ønsker seg på sentrene.

– Stadig flere kjøpesentre utvikler nye konsepter, så det er avgjørende for oss å kontinuerlig fornye oss. Det var blant annet derfor vi lagde Norges lengste vannsklie for to år siden. Konkurransen er stor, og vi må være fremoverlente for å gi den beste kundeopplevelsen, sier Tvedte fra Vestkanten Storsenter.

Utbygging på AMFI Madla

AMFI Madla skal bygge ut senteret om noen år, og da håper Worum på flere leietakere som tilbyr opplevelser og tjenester.

– Vi ønsker oss blant annet en tannlege. I tillegg ser vi jo at kino, bowling og annen underholdning blir viktigere og viktigere, sier senterlederen på AMFI Madla.

"Vi prøver å følge med på hva som er inn i tiden, og holde oss oppdatert. Vi er jevnlig i kontakt med aktører som tilbyr opplevelser." Thomas Skålnes, direktør ved Sartor Storsenter

Meld interesse

Fyll ut skjemaet under, så hjelper vi deg med å finne riktig lokale til ditt konsept. Felter merket * må fylles ut.

Konsept:
Lagerbehov:

Informasjonen du sender inn vil kun bli brukt for å besvare din henvendelse og vil ikke bli brukt til generell markedsføring. Les mer om vår behandling av personopplysninger i Olav Thon Gruppens personvernserklæring.