Åpning av nytt konsept
EKSPANSJON: Da medgründer Mikael Dahnelius bestemte seg for å etablere seg i Norge, skulle det skje raskt.

Lett tilgjengelige butikklokaler

På bare ett år har Kjell & Company åpnet 11 butikker i Norge, både gatelangs og på kjøpesenter.

Kjell & Company

Kjell & Company har Nordens største utvalg av tilbehør til hjemmeelektronikk. Kjeden ble grunnlagt i 1988, og frem til 2006 vokste de med ca. én butikk i året.

I 2015 lanserte Kjell & Company endelig sitt tilbehør for handy- og gadgetfrelste nordmenn. Kjell & Company har kanskje små butikker, men på bare ett år har det poppet opp åtte butikker – kun i Oslo.  

– Vi selger ikke mobiler, datamaskiner eller TV-er, bare det som hører til. Det som er unikt med oss er at vi har både bredden og dybden i vårt sortiment. Ta for eksempel HDMI-kabler. Her tilbyr vi standardkabel, premium og mid-rangekabel, men også kabler i ulike lengder og former.

Mikael Dahnelius har jobbet med konseptet sitt i 26 år nå. Han forteller at de kan tilby bredt sortiment fordi de fokuserer på små butikker med store lagre, noe som gjør det enklere for kunden å finne det de trenger.

Hvorfor er det bra å ha lokaler både på kjøpesenter og gatelangs?  – Begge plasseringene er sentrale og lett tilgjengelige. Man går eller kjører gjerne forbi disse plasseringene hver dag. Da er det bare å stikke innom oss på vei dit du skal! – Vi vil være der du tar med barna på lunsj, juleshopper, eller gjør din ukentlige handlerunde.

 

 

 

1 / 4
2 / 4
3 / 4
4 / 4

Hvorfor satse i Norge?

– Jeg eide selskapet sammen med min far og to brødre frem til 2006. Etter at vi solgte halve selskapet til ICA i Sverige gikk vi fra 20 til 75 butikker!

I 2014 ble det norske bolaget FSN Capital ny majoritetseier med hele 75% av Kjell & Company. Våre nye eiere hadde god kjennskap til det norske markedet og var sikre på at Norge passet perfekt til vårt konsept!

CEO Dahnelius legger til at de synes at det norske markedet er veldig spennende. Omsetningen vi har i Oslo, Kristiansand og Bergen er nesten på samme nivå som den vi har i Sverige i dag.

«Vi er veldig fornøyde med starten på eventyret vårt i Norge, vi opplever kjøpekraften som sterk.»

Kjell & Company om netthandel

– Nettbutikken er et viktig tilskudd. Vi har kunder som ikke har mulighet til å ta seg frem til butikken, som da får muligheten til å handle hos oss på nett.

For Kjell & Company som konsept er det viktig med den personlige servicen som en fysisk butikk kan gi.

– Generelt mener vi at fysisk handel er «outstanding» – det digitale er bra, men mennesker er bedre!

«Det er viktig for oss å være lett tilgjengelig der kundene er. I de byene vi har etablert oss, har vi valgt å ha butikker både på kjøpesenter og i sentrum – da finner du oss uansett hvor du handler!»

Kjell & Companys gode råd til konsepter som «snuser» på Norge!

Fordeler ved å bruke Thon Eiendom:

  1. Behagelig og enkelt med ett kontaktpunkt.
  2. Utleier og leietaker blir godt kjent med hverandre.
  3. Effektive avgjørelser, diskusjoner og leiesamtaler.
  • Vær aktiv. Det er vanskelig å bli kjent i et nytt marked. I dag har vi butikker i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand. Det er få byer, men vi er svært aktive i de byene vi har etablert oss i. Det er ofte like dyrt å markedsføre tre som åtte butikker i samme by.
  • Bruk flinke medarbeidere som kjenner konseptet ditt. Når vi startet for ett år siden tok vi med oss dyktige selgere og butikksjefer fra Sverige som så sjansen og eventyret ved å starte opp noe nytt. Dette fungerte svært bra og dette kommer vi til å gjøre neste gang vi skal inn på et nytt marked.

– Det føles veldig behagelig å ha ett kontaktpunkt å forholde seg til gjennom hele leieprosessen. Vi opplever at Thon Eiendom er veldig engasjerte og aktive, og kommer med gjennomførbare idéer.

De har hjulpet oss med alt vi trenger, og de har i tillegg god forståelse for detaljhandelen og en vilje for at det skal gå bra for oss.

At Thon Eiendom kom innom med blomster under nyåpningen av butikken i Torggata var svært hyggelig – det skjer ikke i Sverige! Thon Eiendom kommer også med gode forslag på hvor vi kan åpne nye butikker. Her er det heller vi som står på bakbeina og må holde litt igjen. Det liker vi!