Bildet viser et moderne og stilfullt kontorlokale.
The Oslo Company har rigget seg til i splitter nye, 100 % gjennomtenkte kontorlokaler i Torggata.

Nye kontorer med fokus på design og interiør

Gründer Trond H. Kvernstrøm studerte hoteller, barer og internasjonale medlemsklubber før han pusset opp sine nye kontorlokaler i Torggata, med hjelp fra Thon Eiendom.


Toaletter trenger ikke være kjedelige.

The Oslo Company har rigget seg til i Oslo sentrum. Nå boltrer de seg i splitter nye, 100 % gjennomtenkte kontorlokaler i Torggata. Bli med oss inn i kontorlokalene til to år unge The Oslo Company, som eies av seriegründerne Trond H. Kvernstrøm og Christian Steen.

– Å leie kontor utenfor sentrum var helt uaktuelt for oss, forteller Kvernstrøm.

Skråsikre i sin jakt, med blant annet punktet «pulserende sentrum» på sjekklisten, fant de omsider drømmelokalet.

– Det tok lang tid å finne de riktige lokalene, men da vi flyttet over til Torggata 7 – og fikk et «ja» fra Thon Eiendom til å rive all innmaten – ja, da visste vi at dette var plassen for oss.

Hjelper å ha erfaring

Kvernstrøm forteller også at de hadde en klar plan, en visjon om du vil, før de begynte jakten etter nye kontorlokaler.

– Kanskje det gjør letingen lettere? Når man vet sånn cirka hvordan man vil ha det? Jeg har tidligere vært med å starte flere selskaper. Kombinasjonen av at jeg har vært med på flere oppussingsprosjekter, bodd på diverse hoteller samt besøkt barer og utesteder med et interiørblikk i bakhånd – gjorde at jeg klarte å sette sammen et ganske heftig mentalt moodboard.

Reklamebyråsjefen legger til at det først og fremst var et team-arbeid å komme i mål med kontoret.

Innglasset møterom for gode lysforhold.
1 / 5
Møterom i flere størrelser.
2 / 5
Store vinduer gir gode lysforhold i åpent landskap.
3 / 5
Beregn plass til sosiale soner.
4 / 5
Langbord og benker for uformell lunsjhygge.
5 / 5

 

Ekstremt viktig med design og interiør

Forarbeid spiller en stor rolle når The Oslo Company går i gang med et prosjekt, både når det gjelder jobb og oppussing. Tiden i forkant av oppussingen gikk også på å lese seg opp på interiør.

– Jeg lot meg inspirere av de som har pusset opp for medlemsklubben Soho House, en klubb som er å finne i storbyer som London og New York mfl.

– Og hvordan lot du deg inspirere?

– Dette lokalet var jo opprinnelig fylt med mange små kontorer. Vi ønsket å rive oss til kjernen, for så å bygge på det som var her fra gammelt av. Alt fra fliser til linoleum ble hevet ut. Og på den måten så klarte vi, sammen med Thon Eiendom, å lage et fresht kontor basert på både gammelt og nytt. Her er det nå lunt, moderne og varmt for de ansatte.

– De som kjenner meg sier: «Å ja, har du kopiert Soho House!» Eller: «Hey, veldig Berlin.», ler han.

Da oppussingen først satte i gang, tok det kun tre til fire måneder å bli ferdige. En smidig og veldig effektiv affære, ifølge The Oslo Company-sjefen.

– Prosessen vi har hatt med Thon Eiendom har vært superbra!

«Tapet, parkett, fliser og linoleum. Riv ned til det originale. Dette er også en rimeligere måte å pusse opp kontorlokaler på.»

 

Seks tips til deg som ønsker et unikt kontor

  1. Sørg for å samarbeide med noen som har erfaring. Huk tak i en venn eller kollega som har pusset opp før. Thon Eiendom er også behjelpelige.
  2. Tenk deg godt om. Ønsker dere åpent landskap eller separate kontorer? Har dere plass til både møterom og stillerom?
  3. Overskudd i selskapet? Invester i møbler, brukt eller nytt.
  4. Hva skjuler seg under flisene? Vær nysgjerrig!
  5. Skap et innbydende kontor ved å velge møbler med sjel, som får rommene til å føles analoge og varme.
  6. Kjør på, vis hvem dere er!

Våg å ha en distinkt kontorstil

– Hvor viktig er det egentlig for ansatte at de jobber i et kontor de trives i?

– Dette blir synsing fra min side, men personlig er jeg stort sett veldig skuffa over de fleste kontorer jeg besøker. Sterilt og kjønnsnøytralt, det kunne vært hvor som helst i verden. Mange kontor ender opp med å se ut som enten venterom eller flyplasser.

«Du skal ha lyst til å være her.», er en setning som går igjen hos Kvernstrøm. Han ønsker at de ansatte skal glede seg til å komme på jobb, og at gjester skal glede seg til å komme på besøk.

– Det skal være tydelig at dette er et arbeidssted, men vi ønsker at folk skal trives, og at det ikke gjør noe å være her i åtte timer eller mer.

The Oslo Company-sjefen legger til at han blir ekstra glad når han kommer ut av heisen, og inn i kontorene.

– Forestill deg alle som skal komme på besøk på kontoret ditt. Jeg mener at førsteinntrykket er 80 % av opplevelsen!

Åpent landskap vs. separate kontorer

Gjengen på 40–50 faste ansatte og frilansere sitter i åpent landskap.

– Sist vi bygget et selskap ble vi veldig store. Det ble for mange siloer, lukkede kontorer og separate avdelinger. Åpent landskap er for mange et onde, men riktig for oss fordi vi vil at alle skal være i samme etasje.

– Etter min mening bør du påregne mer areal om du ønsker åpent landskap. Å sitte åpent krever at man har nok møterom, nok stillerom og sosiale soner, ellers funker det ikke.

Og om gründeren skal inspirere andre som skal pusse opp, oppfordrer han:

– Våg å pusse opp etter personligheten selskapet har. Det er for mange kontorer som ser ut som om de selger kopimaskiner.

Ser du etter lokaler med muligheter?