ThonEiendomGrunder
GYLLEN MULIGHET: Mange kjøpesenter-suksesser er lokale aktører med egne butikkonsept.

Kjøpesentre med gründermiljø

Gründerbedrifter er kjempegøy – og ikke minst viktig! Har du en idé i magen og ønsker å komme deg inn i et kjøpesenter? Ja, da bør du lese videre.

Olav Thon startet selv med to tomme hender, og vi i Thon Eiendom er derfor spesielt opptatt av å støtte nye virksomheter.

Mange av våre største kjøpesenter-suksesser er lokale aktører med egne butikkonsept. Både små og store er velkommen inn i våre kjøpesentre, men det er en rekke ting du må tenke på før drømmen blir til virkelighet.

Er det vanskelig for en såkalt «startup» å komme seg inn på et Thon-senter?

– Alle har en mulighet! Vi leter også etter og oppsøker gjerne nye bedrifter. Gründerbutikker gjør sentrene våre mer spennende, i tillegg gjør de det ofte kommersielt bra. Nye konsepter sørger for dynamikk og er suksessfaktoren for et velfungerende senter.

3 gode tips om leie av lokale

  1. Lag en detaljert forretningsplan og konseptbeskrivelse sammen med tidligere erfaring.
  2. Fyll ut skjema og vi vil hjelpe deg med å finne det rette lokalet til ditt konsept.
  3. Inviter oss! Vi kommer gjerne innom og ser på eksisterende virksomhet dersom dette finnes.

Hva kreves av nye bedrifter som ønsker å leie butikk- eller serveringslokaler i et kjøpesenter?

– Thon Eiendom liker modige nykommere, men det vil alltid ligge en faglig vurdering av idé og konsept fra vår side. Årsaken til at vi ikke velger å satse på alle, er at noen er i en for tidlig fase. Konseptet bør også passe inn på det aktuelle kjøpesenteret. Leietakere må også stille bankgaranti for husleie og være ordentlige og redelige.

Hvordan beregnes leien på et kjøpesenter?

– I prinsippet betaler alle våre leietakere en minimumsleie. Om en viss omsetning nås, er det omsetningsbasert leie etter avtalte prosentsatser som gjelder. Disse satsene ligger i området 6-8 prosent for klær og sko, kanskje enda litt mer i de beste sentrene.

Hva koster det sånn cirka å etablere seg i et kjøpesenter?

–Det er litt avhengig av konseptet. Leietakere tar over lokalene «as is». Kostnadene for å etablere en butikk vil variere, men for et forretningslokale på ca. 100 kvm. kan dette ligge i området fra 500.000 til 1.000.000 kr.

 

Får de største kjedene den fineste beliggenheten på senteret?

– Det er ikke nødvendigvis slik at de store og etablerte kjedene får de beste lokalene. Riktig beliggenhet vil variere, og definisjonen av «riktig» vil være forskjellig fra konsept til konsept.

Når du signerer leiekontrakten, hvor lenge løper den?

– For nystartede gründerbedrifter løper leiekontraktene som regel fra tre til fem år.

Hvordan er det å være en del av et kjøpesenter?

– Det er senterforeningen på de ulike sentrene som tar seg av fellesaktivitetene, som markedsføring og kampanjer. Leietakerne betaler normalt et markedsføringsbidrag på mellom 1,5 og 2 prosent av omsetningen. Foruten husleie kommer felleskostnader, som kan variere fra 450 til 700 kroner kvadratmeteren og opp mot 800-900 kroner for kjøpesentrene i Oslo sentrum.

Vil du vite mer mulighetene på våre kjøpesentre?