Bildet viser et kontorlokale med gule, kule vegger. Stor hvit kontorpult hvor det sitter en dame som jobber på laptop.
GULT ER KULT: Velg gjerne spreke farger til kontoret, men sørg for å ta en avsjekk med de ansatte slik at alle er komfortable med fargevalget. dyson.drager og Lid&Wiken ønsket seg en knæsj farge, men gikk for en dus variant som er mer behagelig for øyet.

Drømmekontor på budsjett

Nyoppstartet og usikker på hvor mye bedriften vil vokse? Da kan en kortere leieavtale være løsningen.

GRÜNDERE PÅ FLYTTEFOT: Det er andre gangen Astrid Dyson og Kjerstin Drager pusser opp kontorer sammen med Lid&Wiken.

Tekst- og sosiale medier-byrået dyson.drager og de grafiske designerne i Lid&Wiken møttes på MESH for fem år siden. Selskapene har de siste to årene delt et lokale i Tøyengata.

– Vi beholder Tøyengata som en kreativ destinasjon, men fordi vi er i gang med å slå oss sammen til et fullservicebyrå, ønsket vi større plass. Etter bare et par dager med leting på Finn.no, fikk vi øye på annonsen som kunne skilte med rimeligere leie og fantastisk lokasjon ved Youngstorget, midt i Oslo sentrum, forteller medgründer Astrid Dyson.

Slik finner du skjulte kontorskatter

Bygningen dyson.drager og Lid&Wiken valgte å gå for, skal rives om et par år. Det passet perfekt fordi selskapene per nå ikke vet hvor mange de kommer til å være når sammenslåingen er komplett. Kjerstin Drager, i dyson.drager, forteller at det slitne kontorlokalet ikke skremte dem.

– Det var shabby, men ikke mer enn hva et par malingsstrøk kunne fikse. Vi handlet kjapt og sikret oss lokalet, heldigvis. Det var visstnok svært mange andre bedrifter som hadde fått øye på denne sentrumsnære hemmeligheten.

Gründerne anbefaler andre firmaer å oppsøke utleiere og spørre etter bygninger som skal rives eller omreguleres.

GAMMELT BYGG: Lid&Wiken og dyson.drager valgte hyller som ser bra ut på skjeve vegger. // SMALL TALK: Velg ut et rom dere kan skeie ut i. Gründerne valgte å male møterommet i to ulike rosafarger. Ikke bare er det Instagram-vennlig, men det kan være en fin «ice breaker» når man møter nye kunder.

Randi Gåsvær, eiendomssjef i Thon Eiendom, forteller at slike lokaler er svært populære. 

– Det gjelder å følge hyppig med, for disse kontorlokalene går fort.

– Det gjelder å følge hyppig med, for disse kontorlokalene går fort. Alt legges ut på Finn.no. Lagrede søk med automatiske varsler er derfor en god idé. Ta kontakt med én gang du ser noe som er aktuelt!

SHOPPING: Kjøp morsomme kopper og kar til kontoret. Kaffepausen blir bedre om koppen skiller seg ut i en ellers grå hverdag.

La rommene vokse i takt med bedriften

En fordel ved å leie av en stor aktør som Thon Eiendom, er at det alltid finnes nye lokaler tilgjengelig.

– Vi har en veldig variert portefølje. Derfor kan vi lett hjelpe leietakere som trenger mer plass. Sammen med leietakeren kartlegger vi bedriftens behov. Så sjekker vi dette opp mot ledige lokaler og kontorer vi vet blir ledige snart. I de aller fleste tilfeller finner vi gode løsninger for bedriften, sier Gåsvær.

Hun påpeker at denne typen lokaler kan dukke opp over hele byen. Derfor kan det være lurt å se seg ut flere områder man kan tenke seg å holde til i. For eksempel har østsiden av Oslo sentrum blitt et mer populært område de senere årene, med Torggata og Youngstorget som et yrende samlingspunkt.

Les også: Tech-gata Torggata

Ni tips som gir kontoret et løft

dyson.drager og Lid&Wiken har totalt pusset opp to kontorer i løpet av sin korte gründerreise. Her er deres beste råd og erfaringer innen oppussing og interiør for deg som ikke har det største budsjettet:

Ta kontakt

Ta en prat med Randi Gåsvær om alternative kontorer med kortere leieavtaler.

Ring Randi Gåsvær på 948 15 454, eller send en epost til randi.gaasvaer@olavthon.no.

  1. Man får mye moro ut av et par malingsbokser. Vi valgte farger som gjør oss glade. 
  2. Vi elsker grønne planter og hva det gjør med et lokale.
  3. Bruk tid på hva dere skal henge på veggen. Det kan for øvrig være lurt å hente inn hjelp til å montere hyller, pulter og veggheng. Får du hjelp av folk som virkelig kan det, for eksempel fluesmekkern.no, går det som regel raskere enn om du gjør det selv.
  4. Dra på IKEA! Du trenger ikke dyre kontormøbler. Kjøp nøytrale og mørke kontorartikler. Vi gikk for møtemøbler fra IKEA og kontorpulter fra AJ Produkter.
  5. Kjøp brukt. Vi gikk blant annet for brukte HÅGs Capisco 8106 kontorstoler, fordi de ser litt finere ut og er ergonomisk bedre enn de billigste alternativene. 
  6. Er gulvet slitt og rått? La det slitne gulvet være – det kan være en kul effekt. Men husk i så fall å få orden på veggene.
  7. Åpent landskap? Be alle rydde pultene sine etter endt arbeidsdag. Holder man kontoret ryddig, ser det freshere ut enn et rotete kontor. Man vet aldri når man får gjester!
  8. Minimer budsjettet ved å oppsøke butikker med lavere priser. Du tenker kanskje ikke på å stikke innom Lagerhaus og Clas Ohlson når du skal pynte kontoret? Clas Ohlson har alt fra rimelige neonlamper til kule hyller.
  9. Er ikke interiør en stor lidenskap? Kjøp et par interiørmagasiner for å se hvilke farger og detaljer som er i trendbildet. Finner dere noe dere liker? Prøv å skape den samme stemningen i billigere varianter, eller brukt. 

Til sammen kostet oppussingen i Youngs gate 4 litt i overkant av 100 000 kroner. Noe av dette er imidlertid investeringer som vil følge med til neste flytting. Dyson forklarer det slik:

– En god andel av pengene har vi brukt på kontormøbler som vi kan ta med oss videre til et nytt lokale. Så overordnet så har det ikke vært dyrt i det hele tatt!