Senterleder Mette Hoftun ved Bjørneparken kjøpesenter
OMSETNINGSØKNING: Senterleder Mette Hoftun har hatt en hektisk sommer med omsetningsøkning for tredje år på rad.

Lite senter med stor suksess!

Det er ikke mange kjøpesentre i Norge som kan skryte av hundrevis av besøkende fra Kina. Bjørneparken kjøpesenter i Flå kan det, og når kundene strømmer til, øker omsetningen. Dette er et godt eksempel på at det ikke alltid er viktigst å være størst.

Visste du at ...

Da McDonald's kom til Bjørneparken kjøpesenter ble det den bestselgende restauranten i Norge.

Senterleder Mette Hoftun har hatt en hektisk sommer med omsetningsøkning for tredje år på rad. Busser med turister fra Kina stopper hver dag i sommersesongen og besøker Bjørneparken kjøpesenter. Enkelte dager kan det komme opp mot 100 busser og da er det spesielt toalettene som er både prekært og populært. Dette har resultert i at senteret har investert i et nytt toalettanlegg.

McDonald’s restauranten på Flå er den eneste mellom Oslo og Bergen, og har hatt stor suksess. Restauranten er også så populær blant de kinesiske turistene at daglig leder har laget en egen meny på kinesisk.

Når de grunnleggende behovene er dekket, er det flere av butikkene som kan friste med varer de er interessert i.

– Kinesiske kunder er veldig opptatt av helsekost, og produkter som selolje eller Omega-3 og sjøpølse går det mye av. Smykkebutikken på senteret er også noe spesialisert mot de kinesiske turistene, og selger blant annet rav som er veldig populært, forteller Mette.

Parkeringsplass Bjørneparken kjøpesenter
ARRANGEMENTER ÅRET RUNDT: Senteret har ulike arrangementer hele året – slik som damenes aften, underholdning i helgene og ulike typer markeder.

Sentral beliggenhet

Visste du at ...

Skoringen på Bjørneparken kjøpesenter er den skobutikken i landet som selger flest Ecco-sko. Mellom 400 og 600 par i uken i høysesongen.

Flå er Norges minste kommune med vinmonopol, men med eksklusivt utvalg av vin.

Men det skal mer enn busser med kinesiske turister til for å få suksess og det er flere faktorer som gjør Bjørneparken kjøpesenter til et attraktivt sted å ha butikk.

– Det viktigste er beliggenhet. Vi ligger sentralt til ved riksvei 7, som er den veien de fleste kjører når de skal fra Oslo til Bergen. Det er også en bensinstasjon i bygget, som gjør oss til et naturlig stoppested. Thon Hotel Bjørneparken er godt besøkt og det trekker også folk til oss. Så vi er veldig heldige, sier Mette.

Mye aktivitet på senteret

Bjørneparken er en populær attraksjon for småbarnsfamilier og de tar også turen innom kjøpesenteret. I tillegg er det mange hyttefolk blant kundene og selvfølgelig lokalbefolkningen. Selv om sommeren er en høysesong, så skjer det også aktiviteter gjennom hele året.

– Vi har damenes aften, underholdning på senteret i helgene og ulike typer markeder. I sommer hadde vi Flå-dagene, og det skal vi ha til neste år også. Mange familier med barn er i Bjørneparken, så aktiviteter rettet mot barn lar vi de ta seg av, så kan vi tilby noe annet. Det er viktig å dra nytte av hverandre og gjøre totalopplevelsen her bra.

Det er et godt miljø blant de ansatte på senteret og med stor takhøyde for å si fra hvis det er noe.

– Det er en «livat» gjeng, de står på og har masse ideer om hvordan vi kan fange interessen til turistene. Siden det er ganske lite her blir vi nesten som en liten familie.

Med en sentral beliggenhet ved riksvei 7 og like ved Bjørneparken og Thon Hotels, er senteret et naturlig stoppested for mange turister.

Ønsker flere konsepter til senteret

Bjørneparken kjøpesenter har 16 butikker og 2 spisesteder, men Mette vil gjerne ha flere. Høyt på ønskelisten står butikker som er mer rettet mot menn, som Clas Ohlson og Biltema. Det er mange som stopper og vil spise, så flere spisesteder er velkomment. For hyttefolket kan det være praktisk med kjøkkenbutikker som Kitch’n og Tilbords.

– For 2017 er omsetningsmålet 220 millioner, det er jeg helt sikker på at vi når. Og vel så det, avslutter Mette.

«Vi er et kjøpesenter i sterk vekst og det er hyggelig å være her, så det burde være interessant for flere butikker å etablere seg hos oss.» Mette Hoftun, senterleder Bjørneparken kjøpesenter