DEN NYE HANDLEGATEN: Dr. Martens falt pladask for stemningen i Torggata. Hit kommer de som vil ha noe annet enn det man finner i de større handlegatene

Slik styrket Dr. Martens sin merkevare med riktig beliggenhet

De var på jakt etter et lokale som kunne matche sin ikoniske merkevare. Resultatet ble en unik butikk i Torggata. Bli med inn i Dr. Martens første konseptbutikk i Norge!

Gitte Malene Petersen, Retail Manager for Dr. Martens i Skandinavia

 Dr. Martens har et rått og markant uttrykk, forteller Gitte Malene Petersen, som er Retail Manager for Dr. Martens i Skandinavia. Merket har en lang historie og en sterk identitet. Det hele startet for hele 72 år siden da en militærlege med skadet fot lagde seg et par støvler for å lindre skaden. Hopper vi et par tiår videre, fra 1945 til 1960-årene, er skoen blitt et symbol for ulike underkulturer i den britiske musikkverden. Det ikoniske fottøyet tok verden med storm. Dr. Martens er fortsatt elsket av både håndverkere, motefolk og verdenskjente musikere. 

– For et skomerke med såpass sterk identitet, var det spesielt viktig å finne et lokale som kunne speile nettopp dette. Via kolleger i Stockholm ble vi anbefalt å kontakte MR Group med base i Oslo. Vi ønsket å etablere oss i et område som var litt annerledes og ungt, men hvor man samtidig kunne opprettholde et godt handelsmiljø. MR Group med sin ekspertise innen Retail forstod med en gang vårt behov og våre ønsker. Og lokalet fant vi i Torggata 23.

Et butikklokale skal løfte og styrke varemerket ditt

– Vårt beste råd er å finne en samarbeidspartner med lokal erfaring. Vi visste hva vi ville ha, men kjente ikke Oslo så godt. Derfor var Thon Eiendom en svært verdifull ressurs. Å etablere seg i et nytt land byr på utfordringer. Thon Eiendom gir profesjonell rådgivning under hele prosessen, fra jakten på lokale starter til dørene åpner. 

 

– Thon Eiendom har drevet frem en spennende utvikling i Torggata som vi ønsket å bli en del av. Gitte Malene Petersen.
PLUKKET FREM ORIGINALE DETALJER: I konseptbutikken løfter det røffe inventaret frem identiteten til skomerket.

 

Cathrin Roberts, butikksjef for konseptbutikken i Oslo.

Cathrin Roberts, butikksjef for konseptbutikken i Oslo, er enig i Petersens beskrivelse av området.  Sammensettingen av butikker og unike merkevarer i gaten gir en handleopplevelse for de som ønsker noe annet enn det man finner i de største handelsgatene. Torggata har blitt en handlegate som knytter Grünerløkka til sentrum.

Originale vinduer og rå vegger ga butikken personlighet

Det var ikke bare beliggenheten som måtte stemme da Dr. Martens skulle slå seg ned i Oslo. Et lokale som kunne bygge opp under merkevaren var også viktig. I Torggata 23 blir du møtt av en gjennomført og helhetlig butikkopplevelse. Originale elementer fra byggets opprinnelige stand er fremhevet og bevart. Den klassiske gule sømmen på skinnstøvelen går igjen i detaljer gjennom hele butikken. Blikket trekkes raskt inn i lokalet til den bakerste veggen hvor de originale skomodellene er utstilt – med tilhørende historie og navn.

Dr. Martens har et markant uttrykk. –  Vår innredning skal gi det samme inntrykket. Vi fikk frie tøyler av Thon Eiendom til å gjøre lokalet om slik vil ville. Det var spennende! Thon Eiendom lyttet til oss og var en kyndig veileder gjennom hele prosessen. 

 

 

PLUKKET FREM ORIGINALE DETALJER: I konseptbutikken løfter det røffe inventaret frem identiteten til skomerket.

Visste du at...

• Den aller første støvelmodellen heter 1460 etter datoen den ble lansert (1.4.1960).

 Du kan få deg et par veganske Dr. Martens? 

Vurderer du å etablere deg i Oslo? La oss guide deg.