BYRÅLEDER: Jan Villard leder merkevarebyrået Heads & Tales. Selskapet startet opp i 2011 og de er i dag åtte ansatte
BYRÅLEDER: Jan Villard leder merkevarebyrået Heads & Tales. Selskapet startet opp i 2011 og de er i dag åtte ansatte

Flyttet kontorene til sentrum

Merkevarebyrået Heads & Tales har holdt til ved Trollåsen, like utenfor Oslo. I juni 2016 flyttet de til nye lokaler i Karl Johans gate 25 med hjelp av Thon Eiendom.

Heads & Tales

Merkevarebyrået Heads & Tales har siden oppstarten i 2011 holdt til ved Trollåsen, like utenfor Oslo.

I juni i år flyttet de til nye lokaler i Karl Johans gate 25.

– Vi er svært aktive ut mot kunde, og etter hvert så opplevde vi pendlingen som slitsom. Det tok for lang tid å dra ut i møter. Og som et kreativt byrå, så vi at det var dags å bli en del av det kreative miljøet i hovedstaden, forklarer Jan Villard, byråleder og medeier.

Han merker stor forskjell på sine kolleger etter at de flyttet inn i smørøyet.

Villard forteller videre om ansatte som gleder seg til å komme på jobb, som elsker lunsjpausene og som stolt inviterer kunder inn på storkjøkkenet sitt.

«Det føles som om man endelig er en del av det man ønsker. Det høres kanskje rart ut, men det er sånn det er. Å jobbe kreativt i et mer pulserende miljø har hatt en stor effekt på oss.»

4 tips til kontoret:

  1. Skap en sosial sone på jobben. Mange viktige samtaler skjer på kontorets superkjøkken. Her lager Heads & Tales deilig mat også på kveldstid.
  2. Glassvegger skaper luft og romfølelse. Ikke optimalt for hemmelige samtaler, men til det har de et stillerom.
  3. Bruk kunst på veggene! I lokalene har Heads & Tales salgsutstilling, hvor 100 % av inntektene går til Ullevål og barneavdelingen.
  4. Kunstige murvegger i tapetform gir dybde til lokalene. Du må helt innpå for å se at det er falsk! ConcreteWall™

Hjemmehygge midt i storbyen

Det var ikke selvsagt at vi valgte Thon Eiendom. Eiendomssjef i Thon Eiendom, Halvor Østerli, kom på banen etter at Heads & Tales hadde lett etter kontorlokaler i hele tre måneder. Reisen til storbyen skulle gjøres ordentlig. Og ikke minst hjemmekoselig.

– Vi ville heller ikke bli oppfattet som prangende, vi ønsket sjel over luksus. Det finnes utrolig mange kule kontorbygg i Oslo sentrum, men vi ville ikke ha det veldig moderne.

Villard er veldig fornøyd med prosessen de har vært igjennom. Spesielt trekker han frem Flyt Entreprenør AS som har vært ansvarlig for oppussingsprosjektet.

MØTEPUNKT: Det hjemmekoselige kjøkkenet er blitt kontorets knutepunkt // FRA LANDSBYGD TIL HOVEDSTAD: Det er Heads & Tales selv som står bak ombyggingen av lokalene // KUNST PÅ VEGGENE: Ansatt rådgiver, Per-Otto Oppi-Christiansen, er rockefotograf på fritiden og har en imponerende katalog

Slik fant vi sentrumsnære kontorer:

  1. Bruk lang tid! Vandre rundt i gatene der du ønsker å ha kontorer. Bruk kafeene i området. Se etter parkering. Vi telte skritt til nærmeste kollektivtransport, med et ønske om maks ti minutters gange fra kontordøra til buss, tog, eller t-bane.
  2. Ikke forelske deg for tidlig. Det er mye å velge mellom. Vi brukte tre måneder.
  3. Søk på Finn.no. Først skanner du markedet selv. I neste fase bør du få hjelp med kontorlokaler på et faglig nivå. Det er mye som skal klaffe, og best mulig avtale skal forhandles. 
  4. Trekk inn ansatte i prosessen. Det er tross alt de som skal tilbringe mye av sin tid på kontoret. Da vi i siste fase hadde funnet tre aktuelle lokaler, presenterte vi dem, og hadde visning med alle sammen.
«For oss var det også viktig å skape et kontorlandskap som vi også kunne bruke til sosialt samvær i lunsjen og på kvelden. Vi er en veldig matinteressert gjeng, så om kvelden er det kontor-kokkelering på agendaen.»

Sammen – uten å være oppå hverandre

Det er Heads & Tales selv som står bak interiøret og ombyggingen av sine nye kontorer. Et stort, hjemmekoselig kjøkken dominerer fellesarealet – og er blitt kontorets store knutepunkt. 

– Vi ønsket ikke kostbare løsninger og vi ville dele kontoret inn med glassvegger. Uansett behov så var Thon Eiendom tydelige med interiørråd- og tips. Det har vært godt å ha slik ekspertise for hånden.

I utgangspunktet var lokalet ganske utdatert og lukket.

– Vårt mål var å få åpnet opp mest mulig, men beholde noe kontorplass. Valget av løsning med glassvegger gjør at ansatte kan jobbe i fred, samtidig som de føler at de sitter i åpent landskap.

Ser du etter lokaler med muligheter?