Amfi-profil

Hvordan er det å være en del av kjøpesenterkjeden Amfi?

Markedsføring og aktiviteter på et Amfi-senter – fordeler og muligheter for deg som leietaker.
Fasade_mindre.jpg

De 60 Amfi-profilerte kjøpesentrene til Thon Eiendom finner du fra Mandal i sør til Alta i nord.  Sentrene har felles identitet, merkeplattform, verdier og kampanjer. Amfi-senteret er hjertet i lokalsamfunnet, som samler lokalbefolkningen til inspirasjon, handel, fellesskap og glede.

AMFI Vågsbygd utenfor Kristiansand er et typisk Amfi-senter, med 45 butikker. Vågsbygd er den største bydelen i Kristiansand, og her er det senterleder Boye Ording som sørger for at markedsmateriell og kampanjer blir fulgt opp.

Senterleder på Amfi Vågsbygd, Boye Ording

Kjøpesenterlandet Norge

– Norge er et kjøpesenterland! Når folk hører ordet shopping, så tenker de kjøpesenter, ifølge senterleder Ording.

– Velger du å etablere deg på et senter, får du ikke bare garantert kundetrafikk, men du kan også benytte deg av kanalene våre. Vi har nettsiden vår, 8.000 medlemmer i kundeklubben og en Facebook-side med nesten 10.000 følgere. 

Marita Forseth, markedssjef i den sentrale markedsavdelingen, er enig.

– Kjøpesenteret skal fungere som den lokale møteplassen, men det er også fullt fokus på digital kommunikasjon som kundeklubb, mobile enheter, egne nettsider, digitale annonser og Facebook.

Sentrale og lokale kampanjer

Alle Amfi-sentre deltar hvert år på fem felles markedskampanjer: Prisfest vår, Trenddager, Barnas Dager, Prisfest høst og Black Friday


Visste du at …
Kundeklubbene på kjøpesentrene har vokst enormt!
Ved årets slutt hadde sentrene i Olav Thon Gruppen totalt 630 000 medlemmer i kundeklubbene! Stort sett all kommunikasjon i kundeklubbene er budskap fra leietakerne på sentrene!

 

Prisfest er en populær kampanje som arrangeres to ganger i året

Black Friday er blitt en fast kampanje

Gratis ansiktsmaling under Barnas Dager

Under Trenddagene er det full fokus på vårens nyheter

Den sentrale markedsavdelingen sender ut markedsmateriell til disse aktivitetene, slik at sentrene sparer både tid og penger. Sentrene er også aktive medspillere lokalt og tar initiativ til egne aktiviteter, i tillegg til den sentrale markedsføringspakken.

– Amfi-sentrene har et utrolig høyt aktivitetsnivå, forteller Marita Forseth, markedssjef i den sentrale markedsavdelingen i Thon Eiendom.

– I tillegg til dette har hvert senter en egen markedsplan spekket med aktiviteter tilpasset lokalmiljøet og aktiviteter som skjer rundt i området.

– Vi på AMFI Vågsbygd legger opp til cirka ti kampanjer i året, inkludert de fem sentrale. Det beste er at alle er med på aktivitetene, men det er lov for butikkene å hoppe over én, eller flere kampanjer, sier Boye Ording.

Amfi Vågsbygd arrangerer flere butikkledermøter i året hvor de deler erfaringer og inspirasjon til nye kampanjer.

Hvert senter har sin egen markedsplan. Sentrene følger selv med på hva som er viktig å være med på i nærområdet.

Marita Forseth, markedssjef

Marita Forseth,
markedssjef sentralt i Thon Eiendom

«Vi har etablert en gründergruppe som består av butikkledere og andre med spisskompetanse for å få de nye konseptene opp og gå.» 

 

Blomster og sånn er en av de blomstrende gründerbedriftene på Vågsbygd

Egen gründergruppe

Ording og AMFI Vågsbygd har jobbet mye opp mot etablering av lokale butikker og nisjekonsepter på senteret.

– Vi har fem butikker som ikke tilhører en butikkjede. Det er viktig for oss at vi tar godt vare på de frittstående butikkene fordi vi er opptatt av mangfold på senteret. Er du allerede etablert og får en idé, så ser vi på saken sammen. Er konseptet godt, hjelper senterkontoret deg videre. Under vårt tak skal du få den hjelpen du trenger til å utvikle deg. Vi har etablert en gründergruppe som består av butikkledere og andre med spisskompetanse for å få de nye konseptene opp og gå. 

– Fordi vi er opptatt av å ta vare på butikksjefer og ansatte, får alle hos oss gratis kursing i kundebehandling, markedsføring, butikkøkonomi, kommunikasjon og motivasjon.